Příprava studentů na život v digitálně propojeném světě je dnes klíčovou prioritou pro tvůrce vzdělávacích politik, školy i sektor EdTech průmyslu napříč Evropou. Jak ale mohou digitální vzdělávací prostředí skutečně podporovat duševní pohodu žáků? Na tuto zásadní otázku se zaměřil šestý ročník School Innovation Forum, které se konalo v Lisabonu. Akce byla organizována sítí European Schoolnet ve spolupráci s portugalským Ministerstvem školství, vědy a inovací v prostorách Calouste Gulbenkian Foundation.
Digitální wellbeing jako ústřední téma
Letošní téma – Digitální wellbeing: orientace v technologiích ve školách – reflektovalo rostoucí shodu, že duševní pohoda musí být klíčovou součástí digitální vzdělávací politiky a praxe. Více než 160 účastníků z více než 30 evropských zemí, včetně zástupců ministerstev, Evropské komise, výzkumných institucí, univerzit, škol a technologických firem, společně diskutovalo o výzvách a příležitostech v této oblasti.
Evropa potřebuje nové normy digitálního wellbeingu
Marc Durando, výkonný ředitel European Schoolnet, ve svém úvodním projevu zdůraznil potřebu kolektivního přístupu: „Abychom podpořili digitální wellbeing ve školách, potřebujeme kolektivní akci. Musíme vytvořit kulturu odpovědného digitálního chování, která přesahuje učebny, domácnosti i komunity.“
Jan de Craemer, předseda představenstva European Schoolnet, doplnil, že digitální wellbeing by měl být nedílnou součástí vzdělávací politiky, nikoliv jen vedlejší téma: „Nejde o méně času na obrazovce, ale o kvalitnější čas.“
Evropská komise: digitální wellbeing jako priorita
Francesca Maltauro z Evropské komise potvrdila, že digitální wellbeing je pevně zakotven v Akčním plánu pro digitální vzdělávání. Vyzdvihla nutnost sdílené odpovědnosti mezi státem, školami, rodinami a průmyslem s cílem vytvořit prostředí, které podporuje inkluzi, rovnost a duševní pohodu.
June Lowery-Kingston připomněla dlouhodobé úsilí EU v oblasti ochrany dětí online – například prostřednictvím iniciativy Better Internet for Kids. Evropská komise také připravuje nový akční plán proti kyberšikaně, který bude představen v roce 2026.
Výzkum a praxe: komplexní přístup napříč komunitami
Clara Centeno z Výzkumného centra Evropské komise představila připravovanou zprávu o wellbeingu v digitálním vzdělávání, založenou na 23 příkladech dobré praxe z celé Evropy. Z výzkumu vyplývá, že klíčová je spolupráce celé školy, rodin, tvůrců politik i technologických partnerů.
Nové přístupy a důležité otázky
Profesor Marco Gui z univerzity v Miláně upozornil na rizika předčasného a nestrukturovaného kontaktu dětí s technologiemi – od kognitivního přetížení po digitální nerovnosti. Prosazuje postupný, věkově přiměřený přístup, podpořený spoluprací školy, rodičů a komunity.
Rodina jako základ digitální pohody
Kristina Tammisalo z Finska zdůraznila význam rodinných vztahů pro digitální wellbeing dětí. Podle jejího výzkumu má načasování prvního vlastnictví chytrého telefonu zásadní vliv na emoční i kognitivní zdraví mladých lidí.
Apelovala na rodiče, aby šli dětem příkladem, stanovovali jasné hranice a podporovali otevřenou komunikaci o online světě.
Hlas studentů
Velmi silným momentem bylo vystoupení středoškoláků z Portugalska, kteří představili vlastní iniciativy na podporu zdravé digitální kultury ve školách. Mezi jejich projekty patřily:
- programy „Digitální lídři“,
- ambasadoři proti šikaně inspirovaní finským modelem KiVa,
- testy odhalující phishingové útoky,
- JVIGA – školní politika používání mobilních telefonů, vyvinutá společně studenty, rodiči a učiteli.
Role EdTech průmyslu
Zástupci firem Microsoft, SMART Technologies, Airbus Foundation a Acer diskutovali o roli průmyslu v oblasti digitální pohody. Klíčové principy zahrnovaly:
- zaměření na pedagogiku, ne technologii samotnou,
- etickou integraci umělé inteligence,
- spoluvytváření řešení s učiteli a žáky,
- jasné politické rámce podporující inovaci.
Tři tematické paralelní sekce
Účastníci se mohli hlouběji věnovat třem klíčovým oblastem:
- Řízení rizik a budování odolnosti ve školách
- Vytváření digitálního prostředí zaměřeného na wellbeing s podporou průmyslu
- Digitální wellbeing ve třídě i mimo ni
School Innovation Forum je každoroční mezinárodní akce pořádaná sítí European Schoolnet, která sdružuje ministerstva školství z celé Evropy. Forum slouží jako prostor pro výměnu nápadů, zkušeností a inovací v oblasti vzdělávání, se zvláštním důrazem na digitální transformaci škol a zlepšování vzdělávací praxe. Každý ročník se zaměřuje na aktuální výzvy a témata, která hýbou evropským vzdělávacím prostředím.